Toertocht naar Schier (2019)

WATERSPORTVRIENDEN,

Wij organiseren ook dit jaar weer het, inmiddels traditionele, vaartochtje richting Schiermonnikoog en wel op 28, 29, 30 (Hemelvaartsdag) en 31 mei en 1 en 2 juni.

Het voorlopige programma (wind en weder dienende) ziet er dus alsvolgt uit:

Di 28 mei:  Het plan is om dinsdag in  Garnwerd te verzamelen. U moet dus dinsdag op eigen gelegenheid naar Garnwerd varen. De bedieningstijden van het sluisje in het Paterswoldsemeer zijn van 9:00 – 12:00 en van 13:00 – 19:00. De bruggen over het Noord-Willemskanaal draaien sinds dit seizoen van 9.30 – 15.30 en van 18.00 tot 19.30 uur. De bruggen in de stad draaien alleen van 9.30 – 15.30. Indien gewenst kunt u samen varen met een van de andere deelnemers. Wellicht ten overvloede, voor de vaart naar de stad moet de mast gestreken worden. Vlak voor de Spoorbrug bij het station is een nieuwe brug geplaatst, de mast kan dus pas weer worden gezet in de Zuiderhaven.

Wo 29 mei:    We varen vandaag naar Schiermonnikoog We vertrekken gezamenlijk vanuit Garnwerd om 10:30De ervaring leert dat we om circa 13:30 uur in Zoutkamp aankomen, waar we even pauzeren voor een ijsje of een gebakken visje (of beide natuurlijk).  Rond 15:00 vertrekken we richting Lauwersoog, waar we tegen 17:00 aankomen. We zullen gelijk schutten en als iedereen door de sluis is steken we gezamenlijk over naar Schiermonnikoog (19:35 hoogwater,+89cm). We zullen daar om ongeveer 19:00 aankomen. Denkt u er in de zeesluis omdat u altijd eerst de achter-bolder vast maakt i.v.m. stroming van achteren.

Do 30 mei:   We blijven vandaag liggen op Schiermonnikoog. De dag kan naar eigen wensen worden ingevuld.

Vr 31 mei:    We blijven vandaag liggen op Schiermonnikoog. De dag kan naar eigen wensen worden ingevuld.

Za 1 juni:   Om ongeveer 10:00 uur vertrekken wij weerrichting Lauwersoog (hoogwater Schier om 10:11 uur, +94cm), schutten daar (denk om stroming van voren) en varen vervolgens door naar de Garnwerd, waar we kunnen overnachten (Reitdiep 7-19 uur). Als de tijd het toelaat, maken we no geen korte tussenstop in Zoutkamp. Tijdens onze laatste avond bestaat er wellicht de mogelijkheid voor een gezamenlijke afsluitende maaltijd en een feestje op de dijk om de overtollige voorraden op te maken.

Zo 2 juni:   Vanuit  Garnwerd vertrekken we rond 10:30, waarbij we voor de Zernikebrug tot 13.00 uur moeten wachten. Daarna maken we een korte stop in de Zuiderhaven om de masten te strijken, waarna we doorvaren naar het Paterswoldsemeer. De sluis bij het Paterswoldsemeer wordt tot 19:00 bediend, zodat iedereen dus rustig de tijd heeft om de thuishaven te bereiken

ALGEMEEN

Net als het vorige jaar worden de Dorkwerdersluis en alle bruggen in het Reitdiepvan uit de zeesluis in Lauwersoog bediend. Bij de sluis en de bruggen zijnmeldknoppen geplaatst of oproepen via de marifoon, Dorkwerdersluis (85),Platvoetbrug (85), Wierumerschouw (85), fietsbrug Wetsingersluis (84), Garnwerd(84), Roodehaan (85),  Lammerburen (84),Reitdiepbrug Zoutkamp (85) en Robbengatsluis (84).

We varen met elkaar op, dus bij moeilijkheden kunnen we elkaar helpen, echter U moet er wel voor zorgen dat Uw boot in orde is. Op diverse schepen zijn marifoons en mobiele telefoons aanwezig, dus in geval van nood kan er snel hulp verleend worden.

We zorgen ervoor dat elke schipper een (gekopieerd deel) van de zeekaart met de route naar Schiermonnikoog krijgt.

Als er een stormwaarschuwing van kracht is, windkracht 6 of meer, dan steken weniet naar Schiermonnikoog over. We zoeken dan een alternatieve bestemming. Het tochtje is geschikt voor zowel motor- als zeilboten en voor ervaren en minder ervaren bemanningen. Vermoedelijk zal het grootste deel van de tocht op de motor gevaren worden. De Zuidwesthoek kan eventueel zwemvesten beschikbaar stellen.

SCHIPPERSMEETING

De schippers meeting met de briefing zal op Zondag 26 mei om 17.00 uur in de jachthaven worden gehouden. Hier bespreken we de planning en passen deze indien gewenst nog aan. Als u zich inschrijft voor dit tochtje wilt u dan ook uw mobiele telefoonnummer opgeven? We kopiëren dan de lijst voor iedere schipper, zodat we ook onderweg voor elkaar bereikbaar zijn.

OVERIGE ZAKEN

• Aan de inschrijving voor deze tocht zijn geen kosten verbonden, de lig-, brug- en sluisgelden zijn voor eigen rekening.
  • Indien men gedurende de tocht besluit, om op eigen gelegenheid verder te gaan, dan dient dit bij de organisatie te worden gemeld. Dit om te voorkomen dat we op zoek gaan naar ontbrekende schepen.
  • Hoewel wij uiteraard de veiligheid hoog in het vaandel hebben, is deelname aan de tocht voor eigen risico.

Inschrijven op het havenkantoor of per mail naar:

christianvankammen@home.nl